پرسپکتیو سه نقطهای برای مواقعی که میخواهید از نقطه دیدی بسیار بالا یا بسیار پایین از شیء یا صحنهای رندر بگیرید، عالی است. اغلب اوقات اعوجاجی که سومین نقطه تلاقی به ترکیب بندی شما اضافه میکند، تاثیر هنری زیادی دارد و حتی سادهترین مفاهیم را هم جذابتر میکند.
چند نکته که باید در نظر داشته باشید
در زمان کار با پرسپکتیو سه نقطهای، چند نکته را باید در نظر داشته باشید.
- تمام خطوط عمودی کانستراکشن به یک نقطه تلاقی سوم ختم میشود
- هرقدر نقطه تلاقی را نزدیکتر به مرکز بوم قرار دهید، میزان اعوجاج بیشتر خواهد شد
- تمام خطوط افقی کانستراکشن بسته به صفحهای که در آن قرار دارند، به یک نقطه تلاقی ختم میشوند
- هرقدر نقطه تلاقیتان را دورتر قرار دهید، تصور نهایی نزدیکتر خواهد بود و درست شبیه وقتی است که با لنز تله فتو عکس گرفته باشید (اعوجاج بسیار کمی دارد)
- اگر نقطه تلاقی سوم را بالای خط افق قرار دهید، تصویری با «پرسپکتیو دید مورچه» (دید از پائین به بالا) تولید خواهید کرد
- اگر نقطه تلاقی سوم را پایین خط افق قرار دهید، تصویری با «نمای دید چشم پرنده» (دید از بالا به پائین) تولید خواهید کرد
چه زمانی از پرسپکتیو سه نقطهای استفاده کنیم؟
هر وقت نیاز دارید یک صحنه بزرگ بیرونی یا محیط پیچیده داخلی را به صورت واقع گرایانهای رندر بگیرید، این سبک پرسپکتیو به کارتان میآید. لطفا توجه داشته باشید که در مقایسه با پرسپکتیو دو نقطهای، این سبک به دلیل وجود نقطه تلاقی اضافی به صرف زمان بیشتری نیاز دارد و بهتر است تنها برای ارائه تصویر نهایی از مفاهیم به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود.
برعکس پرسپکتیو یک و دو نقطهای، پرسپکتیو سه نقطهای با اضافه کردن یک نقطه تلاقی سوم به شما امکان میدهد تصویر نمایشی و تاثیرگذارتری خلق کنید، ولی در کنار این توانایی، خطر اتلاف وقت در این فرآیند هم وجود دارد. شدیدا توصیه میکنم قبل از اینکه تصمیم بگیرید از این تکنیک برای انجام کارهای دارای ضرب الاجل استفاده کنید، زمان لازم برای انجام این کار را ذخیره کنید و تمرین داشته باشید. توصیه میکنم در سناریوهای زیر از این سبک پرسپکتیو استفاده کنید:
- صحنههای بیرونی معماری (فضاهای شهری)
- مفاهیم اشیاء پیچیده (نمای نزدیک)
- هر نوع هنر مفهومی، خصوصا صحنههای بزرگتر
- رندرهای داخلی با جزئیات زیاد
...
برای مطالعه ادامه متن به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:
- ۹۸/۰۶/۱۱